logo
ورود / ثبت نام
logo

وبلاگ

ادوتسلا (Edutesla) > دانشگاه ها > معرفی بهترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید اروپا

تاریخ انتشار: دسامبر 27, 2023
نویسنده: EduTeslaMaster
دسته:
بروزرسانی: ژانویه 7, 2024

معرفی بهترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید اروپا

دانشگاه های ترکیه مورد تایید اروپا یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان از سراسر دنیا هستند. با توجه به عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، بسیاری از دانشگاه‌های آن نیز به عضویت شورای دانشگاه‌های این قاره (European University Association) یا EAU درآمده‌اند. بنابراین مهم است که هنگام اپلای به وجود این تاییدیه در سایت دانشگاه مقصد خود دقت کنید.

علاوه بر این همه موسسات آموزش عالی ترکیه‌ عضو EAU، از نظر کیفیت آموزشی و رنکینگ در یک رده قرار ندارند. به همین دلیل در این مقاله به معرفی هفت مورد از بهترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید اروپا می‌پردازیم. معیار ما نیز رنکینگ دانشگاه‌ها در سطح جهانی و اروپاست. اگر قصد تحصیل در این کشور را دارید، با ما همراه باشید.

معرفی دانشگاه تکنولوژی خاورمیانه

دانشگاه تکنولوژی خاورمیانه ترکیه

دانشگاه «تکنولوژی خاورمیانه» (Middle East Technology University) دانشگاه دولتی در شهر آنکارا است. این موسسه آموزش عالی که سابقه فعالیت آن به سال ۱۹۹۱ میلادی بازمی‌گردد، در تازه‌ترین رتبه‌بندی منتشرشده در رنکینگ QS، در رتبه ۳۳۶ جهان قرار دارد. همین رنکینگ آن را در رتبه ۱۰۹ بهترین دانشگاه‌های اروپا قرار داده است. علاوه بر این رنکینگ Usnews نیز این موسسه را چهارمین دانشگاه برتر ترکیه می‌داند.

دانشگاه تکنولوژی خاورمیانه عمدتا با نام اختصاری خود یعنی METU‌ شناخته می‌شود. این موسسه یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید اروپا با عضویت در کمیسیون EAU‌ است. مطابق اطلاعات وب‌سایت topuniversities، تعداد دانشجویان آن در حال حاضر به بیش از ۱۶۱۸۰ نفر می‌رسد که حدود ۷۰ درصد آن‌ها در مقطع لیسانس و کاردانی تحصیل می‌کنند. ضمن این‌که METU بیش از ۱۰۰۰ دانشجوی خارجی عمدتا در حال تحصیل در مقطع لیسانس دارد.

دانشگاه METU  که یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید اروپا به‌شمار می‌آید، با سازمان اراسموس پلاس و نیز بسیاری از دانشگاه‌های این قاره و دیگر کشورهای جهان، قراردادهای تبادل دانشجو دارد. بنابراین دانشجویان آن می‌توانند از فرصت تحصیل مهمان در اروپا نیز بهره‌مند شوند. دانشکده‌های این دانشگاه شامل دانشکده‌های معماری، هنر و علوم پایه، علوم اقتصادی و مدیریتی، آموزش و مهندسی است.

معرفی دانشگاه تکنیکال استانبول

دانشگاه تکنیکال استانبول

یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید اروپا Istanbul Technical University یا ITU نام دارد. این دانشگاه دولتی در بخش اروپایی شهر استانبول واقع شده است و سابقه فعالیتش به سال ۱۷۷۳ میلادی می‌رسد. در تازه‌ترین رده‌بندی منتشرشده از سوی رنکینگ QS، ITU‌ را در رتبه ۴۰۴ بهترین دانشگاه‌های جهان و ۱۳۸ دانشگاه‌های اروپا می‌بینیم. وب‌سایت Usnews نیز آن را هفتمین دانشگاه برتر ترکیه شناسایی کرده است.

مطابق اطلاعات وب‌سایت topuniversities، دانشگاه تکنیکال استانبول در سال ۲۰۲۳، بیش از ۲۰۸۰۰ دانشجو دارد که حدود ۱۵۰۰ نفر از آن‌ها، خارجی هستند. ۱۳ دانشکده آن نیز شامل معماری، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، علوم دریانوردی، مهندسی شیمی و متالورژی، مدیریت، هوافضا، مهندسی نساجی و طراحی، مهندسی معدن، معماری دریایی و علوم دریایی، کامپیوتر انفورماتیک، علوم و ادبیات و مهندسی برق و الکترونیک هستند.

ITU‌ یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید اروپا با پنج پردیس خود، یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های ترکیه نیز به‌شمار می‌رود. این موسسه یکی از محبوب‌ترین دانشگاه‌های منطقه اوراسیا برای تحصیل مهندسی است. ITU علاوه بر عضویت در EUA، با سازمان‌های اراسموس و اراسموس پلاس نیز همکاری دارد.

معرفی دانشگاه کوچ استانبول

دانشگاه کوچ ترکیه

دانشگاه «کوچ» (Koc University) یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید اروپا است که در بخش اروپایی استانبول قرار دارد. این موسسه خصوصی از سال ۱۹۹۳ مشغول به فعالیت کرده است و به دلیل تعدد دوره‌های انگلیسی زبانش شهرت دارد. تقریبا همه رشته‌های آن علاوه بر زبان ترکی، به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شوند.

در تازه‌ترین رده‌بندی منتشرشده از سوی رنکینگ QS، دانشگاه کوچ در رتبه ۴۳۱ بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد. در همین رده‌بندی، این دانشگاه را در رتبه ۱۷۴ اروپا می‌بینیم. همچنین رنکینگ Usnews آن را در رتبه هشتم بهترین دانشگاه‌های ترکیه قرار داده است. بر اساس رنکینگ Timeshighereducation نیز این دانشگاه را در رتبه ۵۵ بهترین دانشگاه‌های جوان دنیا مشاهده می‌کنیم.

دانشگاه کوچ یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید اروپاست که طیف وسیعی از رشته‌ها را پوشش می‌دهد. علوم مدیریتی و اقتصادی، مهندسی، پرستاری، علوم طبیعی، حقوق، علوم اجتماعی و انسانی و پزشکی، هفت دانشکده این موسسه هستند. Koc University در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۹۱۰۰ دانشجو دارد.

معرفی دانشگاه بیلکنت آنکارا

دانشگاه بیلکنت آنکارا

دانشگاه «بیلکنت» (Bilkent University) نیز یکی دیگر از دانشگاه‌های مورد تایید اروپا در ترکیه است. این دانشگاه در سال ۱۹۸۴ در شهر آنکارا تاسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین موسسات آموزش عالی خصوصی این کشور به‌شمار می‌آید.

در رده‌بندی سال ۲۰۲۳ موسسه QS، دانشگاه بیلکنت در رتبه ۵۰۲ بهترین دانشگاه‌های جهان و رتبه ۱۷۸ دانشگاه‌های اروپایی قرار دارد. وب‌سایت Timeshighereducation‌ نیز آن را در رتبه ۲۰۱ تا ۲۵۰ بهترین دانشگاه‌های جوان دنیا قرار داده است. این دانشگاه در رنکینگ Usnews‌ در بین بهترین دانشگاه‌های ترکیه نیز جایگاه نهم را دارد. Bilkent University در سال ۲۰۲۳ حدود ۸۸۰۰ دانشجو و حدود ۷۰۰ دانشجوی خارجی دارد.

دانشگاه بیلکنت از میان دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید اروپا، گزینه‌ای عالی برای تحصیل در رشته‌های هنری و علوم انسانی و اقتصادی به شمار می‌رود. دانشکده‌های آن نیز شامل علوم کاربردی، هنر، طراحی و معماری، مدیریت کسب‌و‌کار، اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، آموزش، مهندسی، علوم انسانی و ادبیات، حقوق، علوم پایه و موسیقی و هنرهای نمایشی هستند. این موسسه سال‌هاست که به عضویت EUA درآمده است و با ده‌ها دانشگاه از سراسر جهان، قراردادهایی برای تبادل علمی و دانشجو دارد.

معرفی دانشگاه بغازیچی استانبول

دانشگاه بغازیچی ترکیه

دیگر دانشگاه ترکیه‌ای مورد تایید EUA اروپا، Bogazici University نام دارد که در زبان فارسی به آن «بوگازیچی»، «بغازیچی» یا «بوغازیچی» گفته می‌شود. این موسسه دولتی در سال ۱۸۶۳ در بخش اروپایی استانبول تاسیس شد و در ابتدا به‌عنوان شعبه‌ای از کالج آمریکایی رابرت شروع به فعالیت کرد.

بوگازیچی در آخرین رنکینگ QS، در رتبه ۵۱۴ در بین دانشگاه‌های جهان و ۱۹۹ در بین رقبای اروپایی‌اش قرار دارد. همچنین وب‌سایت Usnews آن را دومین دانشگاه برتر ترکیه پس از دانشگاه کانکایا معرفی کرده است. این موسسه یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید اروپا از نظر وسعت و امکانات آموزشی است. مطابق اطلاعات وب‌سایت topuniversities، تعداد دانشجویان آن در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۱۳۷۰۰ نفر می‌رسد که از این تعداد، حدود ۳۸۰ نفر خارجی هستند. بغازبچی با ۴۹۶ دانشگاه از ۴۰ کشور، از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا، قرارداد همکاری دارد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های دانشگاه Bogazici که یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید اروپا محسوب‌ می‌شود، تدریس بسیاری از کلاس‌های آن به زبان انگلیسی است. دانشکده‌های آن نیز شامل هنرها و علوم، ارتباطات، آموزش، علوم اقتصادی و مدیریتی، مهندسی، حقوق و علوم مدیریت هستند.

معرفی دانشگاه سابانجی

دانشگاه سابانجی ترکیه

دانشگاه «سابانجی» (Sabanci University) که در رنکینگ QS رتبه ۵۲۶ جهان را داراست، یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید اروپا به شمار می‌رود. این موسسه آموزش عالی خصوصی در بین دانشگاه‌های اروپایی نیز در رتبه ۲۰۱ قرار دارد. همچنین رنکینگ Usnews آن را در رتبه ۱۶ بهترین دانشگاه‌های ترکیه قرار داده است. در رنکینگ Timeshighereducation‌ نیز آن را در رتبه ۸۹ بهترین دانشگاه‌های جوان دنیا می‌بینیم.

سابقه فعالیت دانشگاه سابانجی استانبول به سال ۱۹۹۴ میلادی می‌رسد. این دانشگاه یکی از مدرن‌ترین زیرساخت‌های آموزشی را در این کشور فراهم کرده است. از ویژگی‌های مهم آن نیز باید به نسبت بالای اساتید به دانشجویانش اشاره کنیم. در حال حاضر حدود ۴۰۰۰ دانشجو در این مرکز مشغول به تحصیل هستند که از میان آن‌ها، حدود ۴۴۰ نفر ملیت غیرترکیه‌ای دارند. دانشکده‌های دانشگاه سابانجی شامل هنرها و علوم اجتماعی مهندسی و علوم طبیعی هستند. این دانشگاه یک مدرسه اقتصادی نیز دارد. لازم به ذکر است که بیشتر دوره‌های آن هم به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

معرفی دانشگاه ‌هاجت تپه

دانشگاه‌ هاجت تپه

آخرین دانشگاهی که در این مقاله به‌ منزلۀ یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید اروپا بررسی می‌کنیم، Hacettepe University نام دارد؛ دانشگاه دولتی واقع در شهر آنکارا که سابقه فعالیتش به سال ۱۹۵۴ میلادی بازمی‌گردد. این موسسه یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه در حوزه بهداشت کودک و پزشکی محسوب می‌شود.

دانشگاه «‌هاجت تپه» در رنکینگ QS در رتبه ۷۶۱ تا ۷۷۰ جهان قرار دارد. همین رده‌بندی آن را در رتبه ۲۲۴ بهترین دانشگاه‌های اروپایی جای داده است. همچنین در وب‌سایت Usnews آن در رده پنجم بهترین دانشگاه‌های ترکیه مشاهده می‌کنیم.

مطابق اطلاعات وب‌سایت topuniversities‌، تعداد دانشجویان دانشگاه ‌هاجت تپه در سال ۲۰۲۳، به بیش از ۲۹ هزار نفر می‌رسد. این دانشگاه همچنین حدود ۱۱۰۰ دانشجوی خارجی دارد که عمدتا در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند. از نظر تعدد رشته‌ها، دانشگاه‌هاجت تپه یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید اروپا به‌شمار می‌آید. دانشکده‌های آن شامل ارتباطات، دندان‌پزشکی، اقتصاد و علوم مدیریتی، آموزش، مهندسی، هنرهای زیبا، علوم بهداشتی، حقوق، توان‌بخشی و بازپروری جسمانی، ادبیات و پزشکی هستند.

سخن آخر درباره دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید اروپا

لیست دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید اروپا، به هفت موسسه‌ای که در این مقاله بررسی کردیم، خلاصه نمی‌شود. در رنکینگ QS حدود ۱۰ دانشگاه دیگر این کشور را هم در زمرۀ بهترین‌های این قاره با رتبه زیر ۵۰۰ می‌بینیم. این موسسات همگی به دانشجویان خود دیپلم آبی یا Diploma Supplement ارائه می‌کنند. این دیپلم نشان‌دهنده اعتبار مدرک در کشورهای اروپایی است.

درنهایت باید به مهم‌ترین شرایط پذیرش دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید اروپا اشاره کنیم. مهم‌ترین آنها تسلط به یکی از زبان‌های ترکی یا انگلیسی، قبولی در آزمون‌هایی مانند SAT و YOS و احراز شرط معدل هستند. جهت دریافت مشاوره اپلای به دانشگاه‌های برتر ترکیه با کارشناسان «اِدو تسلا» مشورت کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای دریافت آخرین اخبار و مقالات مهاجرت تحصیلی به ترکیه، ایمیل خودتان را وارد کنید