logo
ورود / ثبت نام
logo

وبلاگ

ادوتسلا (Edutesla) > دانشگاه ها > لیست دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ۲۰۲۳

تاریخ انتشار: دسامبر 27, 2023
نویسنده: EduTeslaMaster
دسته:
بروزرسانی: ژانویه 7, 2024

لیست دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ۲۰۲۳

فرقی نمی‌کند که دانشجو یا فارغ‌التحصیل رشته‌های حوزه بهداشت و درمان باشید؛ در هر صورت یکی از مهم‌ترین معیارهایی که هنگام انتخاب دانشگاه‌های خارجی باید در نظر بگیرید، قرار داشتن آنها در لیست دانشگاه های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران است. البته این تاییدیه زمانی مهم و مفید است که قصد بازگشت به کشور و ادامه‌تحصیل یا کار در ایران را داشته باشید. در این مقاله لیست دانشگاه های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران در سال ۲۰۲۳ را ارائه خواهیم کرد. اگر قصد تحصیل در این کشور را دارید، با ما همراه باشید تا با مهم‌ترین گزینه‌های مناسب خود آشنا شوید.

دانشگاه‌های دولتی ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت

مطابق لیست دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ۲۰۲۳، مدرک ده موسسه آموزش عالی دولتی این کشور، از سوی وزارت بهداشت ایران معتبر شناخته شده‌اند. این دانشگاه‌ها عبارتند از:

  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه مارمارا
  • دانشگاه دوکوز ایلول
  • دانشگاه کاتب چلبی
  • دانشگاه قاضی
  • دانشگاه اژه
  • دانشگاه آتاتورک
  • دانشگاه ۱۹ مایس

از مزایای تحصیل در این دانشگاه‌ها نسبت به موسسات خصوصی، می‌توان به اعتبار بالای مدرک و شهریه‌های کمتر اشاره کرد. در ادامه هریک از آنها را به اختصار معرفی می‌کنیم.

معرفی دانشگاه استانبول

دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران

«دانشگاه استانبول» (Istanbul University) یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ترکیه است که قدمت آن به قرن ۱۵ میلادی می‌رسد. این دانشگاه که نامش در لیست دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران دیده می‌شود، در رتبه ۷۱۱ تا ۷۲۰ رنکینگ QS قرار دارد. مطابق رده‌بندی USNEWS نیز رتبه آن در ترکیه ۱۲ است.

Istanbul University در رتبه ۲۷۵ بهترین دانشگاه‌های جهان برای تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی جای دارد. متوسط شهریه تحصیل رشته‌های بهداشت و درمان در آن نیز ۲۵۰۰ دلار است. علاوه بر این دو رشته، تحصیل دوره‌های داروسازی، علوم بهداشتی و پرستاری هم در این موسسه آموزش عالی امکان‌پذیر است.

معرفی دانشگاه آنکارا

قدیمی‌ترین دانشگاه جمهوری جدید ترکیه، «دانشگاه آنکارا» (Ankara University) نام دارد. این موسسه نیز در لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران به چشم می‌خورد. دانشگاه آنکارا در رنکینگ QS در رتبه ۹۰۱ تا ۹۵۰ جهان و در رنکینگ USNEWS در رتبه دهم دانشگاه‌های ترکیه قرار دارد. مطابق همین رده‌بندی، این دانشگاه در رتبه ۳۳۱ بهترین دانشگاه‌های جهان برای تحصیل پزشکی و دندان‌پزشکی قرار می‌گیرد. متوسط شهریه سالانه آن نیز برای این رشته‌ها ۲۴۰۰ دلار است.

معرفی دانشگاه حاجت تپه

«دانشگاه حاجت تپه» (Hacettepe University) نیز از جمله دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت علوم ایران است. این موسسه آموزشی در شهر آنکارا واقع شده است و یکی از ارزان‌ترین دانشگاه‌های این کشور محسوب می‌شود. همچنین از نظر تعدد بورسیه‌های تحصیلی و کمک‌هزینه‌های زندگی نیز یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در ترکیه به‌شمار می‌آید.

دانشگاه حاجت تپه در رنکینگ QS در رتبه ۷۶۱ تا ۷۰۰ جهانی و در رنکینگ USNEWS در رتبه پنجم دانشگاه‌های ترکیه قرار دارد. همین رنکینگ آن را صد و هفتادمین دانشگاه برتر جهان برای تحصیل پزشکی و دندان‌پزشکی می‌شناسد.

معرفی دانشگاه مارمارا

لیست دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ۲۰۲۳

«دانشگاه مارمارا» یا «مرمره» (Marmara University) یکی از ده‌ها دانشگاه استانبول با قدمت نزدیک به ۱۵۰ سال است. این موسسه آموزشی که در میان دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار دارد، در رتبه ۱۲۰۱ تا ۱۴۰۰ رنکینگ QS جای گرفته است. رنکینگ USNEWS نیز آن را در رتبه هفدهم دانشگاه‌های ترکیه و چهارصد و نودم بهترین موسسات آموزشی عالی جهان در حوزه پزشکی و دندان‌پزشکی قرار داده است. متوسط شهریه سالانه آن نیز ۱۵۰۰ دلار است. این دانشگاه دانشکده‌های داروسازی و علوم بهداشتی نیز دارد.

معرفی دانشگاه دوکوز ایلول

در لیست دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید ایران، نام چند دانشگاه از شهر ازمیر نیز دیده می‌شود. یکی از آنها دانشگاه «دوکوز ایلول» (Dokuz Eylul University) است. این موسسه آموزش عالی در رتبه ۱۲۰۱ تا ۱۴۰۰ رنکینگ QS قرار دارد. رنکینگ USNEWS آن را در جایگاه ۲۴ دانشگاه‌های ترکیه قرار داده است. مطابق همین رنکینگ، Dokuz Eylul از میان بهترین دانشگاه‌های جهان برای تحصیل در حوزه پزشکی، رتبه ۵۰۳ را دارد. مطابق اطلاعات سایت topuniversities، متوسط شهریه سالانه آن نیز ۵۰۰ یورو است.

معرفی دانشگاه کاتب چلبی ازمیر

دانشگاه «کاتب چلبی» (Katip Celebi) از جمله بهترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران است. این دانشگاه در شهر ازمیر واقع شده و در رنکینگ QS، حائز رتبه ۲۸۳۵ در سطح جهانی است. رنکینگ USNEWS‌ نیز آن را در رتبه ۵۶ دانشگاه‌های ترکیه قرار می‌دهد. دانشکده‌های مرتبط با حوزه بهداشت و درمان آن نیز پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی و توان‌بخشی هستند.

معرفی دانشگاه قاضی

«دانشگاه قاضی» (Gazi University) واقع در شهر آنکارا، یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل در حوزه‌های مربوط به بهداشت و درمان است. این دانشگاه در بین دانشگاه‌های ترکیه، در رتبه ۱۰۰۱ تا ۱۲۰۰ رنکینگ QS و رتبه ۲۵ رنکینگ USNEWS قرار دارد. تحصیل دوره‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی به دو زبان ترکی و انگلیسی در Gazi University امکان‌پذیر است.

معرفی دانشگاه اژه ازمیر

«دانشگاه اژه» ازمیر (Ege University) دیگر نماینده شهر ازمیر در لیست دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران ۲۰۲۳ است. این دانشگاه بر اساس رنکینگ QS، رتبه ۱۰۰۱ تا ۱۲۰۰ را در سطح جهانی و مطابق رنکینگ USNEWS، رتبه 20 را در بین دانشگاه‌های ترکیه دارد. USNEWS آن را در رتبه ۴۵۶ بهترین موسسات آموزشی جهان برای تحصیل در حوزه بهداشت و درمان قرار داده است.

معرفی دانشگاه آتاتورک

دانشگاه آتاتورک

«دانشگاه آتاتورک» (Ataturk University) یکی از مدرن‌ترین دانشگاه‌های دولتی ترکیه واقع در شهر ارزروم است. این موسسه آموزشی که نامش در میان دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران به چشم می‌خورد، دو دانشکده مجهز برای تحصیل پزشکی و دندان‌پزشکی دارد. مطابق رنکینگ QS رتبه آن در سطح جهانی ۱۴۰۱+ است و در رنکینگ USNEWS، رتبه 26 را در میان رقبای ترکیه‌ای دارد. Ataturk University در رنکینگ USNEWS، در رتبه ۲۷۹ بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته داروسازی دیده می‌شود.

معرفی دانشگاه ۱۹ مایس

شهر سامسون نیز در بین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران نماینده‌ای به نام «دانشگاه ۱۹ مایس» (Ondokuz Mayis University) دارد. به‌ویژه اگر در رشته دام‌پزشکی تحصیلی می‌کنید، 19 مایس می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. مطابق رنکینگ USNEWS این دانشگاه در سطح جهانی، رتبه ۱۸۷۳ و در سطح ملی رتبه ۵۱ را کسب کرده است.

دانشگاه‌های خصوصی ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت

در میان دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران، نام هفت موسسه خصوصی زیر نیز به چشم می‌خورد:

  • دانشگاه باهچه شهیر
  • دانشگاه آجی بادم
  • دانشگاه باشکنت
  • دانشگاه آیدین
  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه مدیپل
  • دانشگاه یدی تپه

دانشگاه‌های خصوصی ترکیه عمدتا طی ۳۰ سال اخیر تاسیس شده‌اند. شهریه‌های آنها نسبتا بیشتر از دانشگاه‌های دولتی است؛ اما درعوض امکانات آموزشی و رفاهی بسیار مدرن‌تری هم دارند. در ادامه با هفت موسسه آموزشی خصوصی موجود در لیست دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران آشنا می‌شویم.

دانشگاه باهچه شهیر

دانشگاه باهچه شهیر

«دانشگاه باهچه شهیر» (Bahcesehir University) با رتبه ۸۰۱ جهانی و ۱۴ ترکیه در رنکینگ USNEWS، یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران به حساب می‌آید. این دانشگاه در شهر استانبول واقع شده است و در حوزه بهداشت و درمان، دو دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی دارد.

دانشگاه آجی بادم

«دانشگاه آجی بادم» (Acibadem University) در سال ۲۰۰۷ در استانبول تاسیس شد. این دانشگاه تمرکز ویژه‌ای بر رشته‌های حوزه بهداشت و درمان دارد. رتبه جهانی و کشوری آن در رنکینگ USNEWS به‌ترتیب ۱۹۳۰ و ۶۱ است. در این دانشگاه امکان تحصیل پزشکی، داروسازی و علوم بهداشتی وجود دارد.

دانشگاه باشکنت

دانشگاه باشکنت

دیگر دانشگاه خصوصی حاضر در لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران، Baskent University‌ نام دارد. این موسسه آموزش عالی در سال ۱۹۹۳ در شهر آنکارا تاسیس شد. «دانشگاه باشکنت» در حال حاضر، رتبه ۱۹۲۲ را در بین رقبای جهانی و رتبه ۵۹ را در میان رقبای هم‌وطن خود در رنکینگ USNEWS در دست دارد. تحصیل در رشته‌های دندان‌پزشکی، داروسازی و علوم بهداشتی در این مرکز، امکان‌پذیر است.

دانشگاه آیدین

«دانشگاه آیدین» (Aydin University) یکی از پیشرفته‌ترین دانشگاه‌های خصوصی ترکیه، واقع در بخش اروپایی شهر استانبول است. این دانشگاه در رنکینگ QS در رتبه ۱۲۰۱ تا ۱۴۰۰ جهانی و در رنکینگ USNEWS، در رتبه ششم دانشگاه‌های ترکیه قرار دارد. شرایط ورود به آن نیز نسبتا آسان است و نیاز به آزمون‌های بین‌المللی یا داخلی ندارد.

دانشگاه کوچ

می‌توان گفت که بهترین دانشگاه خصوصی حاضر در جمع دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران، Koc University است. این موسسه آموزش عالی از سال ۱۹۹۳ در استانبول مشغول به فعالیت است و در رنکینگ QS، در رتبه ۴۳۱ جهانی قرار دارد. رنکینگ USNEWS نیز آن را هشتمین دانشگاه برتر ترکیه اعلام کرده است.

دانشگاه مدیپل

دانشگاه مدیپل

«دانشگاه مدیپل استانبول» (Istanbul Medipol University) یکی از مدرن‌ترین دانشگاه‌های ترکیه به‌شمار می‌آید. این موسسه کار خود را از سال ۲۰۰۹ آغاز کرده و رتبه‌های جهانی و کشوری ۱۸۸۶ و ۵۲ را در رنکینگ QS کسب کرده است. دوره پزشکی بین‌المللی آن یکی از بهترین گزینه‌های دانشجویان خارجی برای ادامه‌تحصیل در این رشته محسوب می‌شود.

دانشگاه یدی تپه

«دانشگاه یدی تپه» (Yeditepe University) نیز دیگر دانشگاه خصوصی واقع در شهر استانبول است. این مرکز چهار دانشکده در حوزه بهداشت و درمان دارد که دانشکده‌های دندان‌پزشکی، پزشکی، علوم بهداشتی و داروسازی هستند. رتبه جهانی و کشوری یدی تپه در رنکینگ USNEWS، به‌ترتیب ۱۸۶۱ و ۵۰ است. در همین رده‌بندی این دانشگاه را در رتبه ۹۱۸ بهترین دانشگاه‌های جهان برای تحصیل در حوزه بهداشت و درمان مشاهده می‌کنیم.

سخن آخر درباره دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت

در پایان این مقاله ضروری است یادآوری کنیم که چند سالی است امکان معادل‌سازی و ارزش‌یابی مدرک دانشگاه‌های خارجی که مورد تایید وزارت بهداشت نیستند، وجود ندارد؛ بنابراین در صورتی که از بازگشت به کشور پس از اتمام تحصیلات خود اطمینان دارید، لازم است حتما لیست این وزارت‌خانه را مدّنظر قرار دهید. کارشناسان «اِدو تسلا» شما را در تمامی مراحل اپلای به هریک از دانشگاه‌های ترکیه، راهنمایی خواهند کرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای دریافت آخرین اخبار و مقالات مهاجرت تحصیلی به ترکیه، ایمیل خودتان را وارد کنید