logo
ورود / ثبت نام
logo

وبلاگ

ادوتسلا (Edutesla) > دانشگاه ها > لیست دانشگاه های ترکیه با شرط معدل

تاریخ انتشار: دسامبر 27, 2023
نویسنده: EduTeslaMaster
دسته:
بروزرسانی: ژانویه 7, 2024

لیست دانشگاه های ترکیه با شرط معدل

دانشجویان یا فارغ‌التحصیلانی که قصد ادامه تحصیل در ترکیه دارند، حتما می‌دانند که شرط بسیاری از دانشگاه‌های این کشور، قبولی در آزمون‌های داخلی یا آزمون‌های تعیین سطح بین‌المللی است. شرطی که پذیرش را با دشواری‌ها و همچنین هزینه‌های بیشتری همراه می‌کند؛ اما دانشگاه‌هایی هم هستند که بدون نیاز به این آزمون‌ها و تنها با شرط معدل، اقدام به پذیرش دانشجوی خارجی می‌کنند. دانشگاه‌های ترکیه با شرط معدل، بهترین و آسان‌ترین گزینه‌ها برای ادامه تحصیل در این کشور محسوب می‌شوند.

در این مقاله لیست دانشگاه های ترکیه با شرط معدل را ارائه می‌کنیم. همچنین شهر، رنکینگ و دانشکده‌های هریک را معرفی خواهیم کرد. در آخر نیز به دیگر شرایط عمومی پذیرش در این دانشگاه‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا با سهل‌گیر‌ترین دانشگاه‌های ترکیه برای ادامه تحصیل آشنا شوید.

دانشگاه های دولتی ترکیه با شرط معدل

در لیست دانشگاه‌های ترکیه با شرط معدل، نام ۱۳ دانشگاه زیر به چشم می‌خورد:

  • دانشگاه کوجالی
  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه کاتب چلبی
  • دانشگاه آبانت عزت بایسال
  • دانشگاه قاضی
  • دانشگاه ساکاریا
  • دانشگاه دوکوز ایلول
  • دانشگاه ییلدیریم بیازیت
  • دانشگاه موغلا صدقی کوچمان
  • دانشگاه ارجیس
  • دانشگاه تجارت استانبول
  • دانشگاه پاموک کاله
  • دانشگاه چانکایا

تحصیل در این دانشگاه‌ها ارزان‌تر از دانشگاه‌های خصوصی است؛ مدرک آنها نیز اعتبار بین‌المللی بیشتری دارد. با این‌حال معمولا سخت‌گیری بیشتری دارند و رقابت بیشتری نیز برای ورود به آنها وجود دارد. در ادامه با هریک از این دانشگاه‌ها آشنا می‌شویم.

دانشگاه کوجالی

لیست دانشگاه‌های ترکیه با شرط معدل

رتبه جهانی QS: ۱۷۹۸

دانشگاه «کوجالی» یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه واقع در شهر ازمیت است که ورود به آن با شرط معدل امکان‌پذیر است. Kocaeli University دانشکده‌های مختلف از جمله دانشکده پزشکی، دندان‌پزشکی، مهندسی و علوم، علوم بهداشتی، داروسازی، علوم اجتماعی و علوم انسانی دارد.

دانشگاه حاجت تپه

رتبه جهانی QS: ۷۶۱ تا ۷۷۰

دانشگاه Hacettepe در شهر آنکارا واقع شده است. دانشکده‌های آن نیز شامل اقتصاد و علوم مدیریتی، ارتباطات، آموزش، پزشکی، دندان‌پزشکی، مهندسی، هنرهای زیبا، حقوق، علوم بهداشتی، توان‌بخشی، ادبیات، داروسازی و علوم هستند.

دانشگاه کاتب چلبی ازمیر

رتبه جهانی USNEWS: ۱۸۹۷

دانشگاه Katip Celebi یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه با شرط معدل است. این دانشگاه ۱۴ دانشکده دارد که مهم‌ترین آنها دندان‌پزشکی، اقتصاد و علوم مدیریتی، پزشکی، مهندسی و معماری، حقوق، علوم بهداشتی، علوم انسانی و علوم اجتماعی، داروسازی، هنر و طراحی توریسم هستند.

دانشگاه آبانت عزت بایسال

دانشگاه آبانت عزت بایسال

رتبه جهانی USNEWS: ۱۸۹۱

Abant Izzet Baysal University در شهر بولو واقع شده است. این دانشگاه ۱۳ دانشکده دارد که مهم‌ترین آنها کشاورزی، معماری، هنرها و علوم، ارتباطات، دندان‌پزشکی، اقتصاد و علوم مدیریتی، مهندسی و پزشکی هستند.

دانشگاه قاضی

رتبه جهانی QS: ۱۰۰۱ تا ۱۲۰۰

یکی دیگر از دانشگاه‌های ترکیه با شرط معدل، دانشگاه Gazi واقع در آنکاراست. این دانشگاه زیرساخت‌های بسیار مدرنی دارد. مهم‌ترین دانشکده‌های آن نیز کشاورزی، مهندسی، هنرهای زیبا، علوم بهداشتی، پزشکی، داروسازی، علوم و آموزش هستند.

دانشگاه ساکاریا

رتبه جهانی QS: ۱۴۰۱+

در بین دانشگاه‌های ترکیه با شرط معدل، دانشگاه Sakarya یکی از سهل‌گیرترین‌هاست. این دانشگاه در شهر آداپازاری قرار دارد. تحصیل طیف وسیعی از رشته‌های مهندسی، علوم بهداشت و درمان، علوم انسانی و هنر در این دانشگاه امکان‌پذیر است.

دانشگاه دوکوز ایلو

رتبه جهانی QS: ۱۲۰۱ تا ۱۴۰۰

دانشگاه Dokuz Eylul در شهر ازمیر قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ترکیه است. مهم‌ترین دانشکده‌های آن نیز شامل آموزش، علوم، پرستاری، هنرهای زیبا، اقتصاد، پزشکی، علوم بهداشتی، توریسم، مهندسی و حقوق هستند.

دانشگاه ییلدیریم بیازیت

رتبه جهانی USNEWS: ۱۹۲۷

دانشگاه Yildirim Beyazit شامل دانشکده‌هایی مانند پزشکی، هوافضا، حقوق، علوم انسانی و علوم اجتماعی، اقتصاد، معماری و هنرها، مهندسی و علوم طبیعی است. این دانشگاه با بیش از 15.000 دانشجو، در شهر آنکارا واقع شده است.

دانشگاه موغلا صدقی کوچمان

دانشگاه موغلا صدقی کوچمان

رتبه جهانی USNEWS: ۱۹۸۷

Mugla Sitki Kocman University یکی دیگر از دانشگاه‌های ترکیه با شرط معدل است که در استان موغلا قرار دارد. تحصیل رشته‌هایی مانند هنرهای زیبا، معماری، اقتصاد، علوم دریایی، آموزش، مهندسی، پزشکی و علوم، در این دانشگاه امکان‌پذیر است.

دانشگاه ارجیس

رتبه جهانی QS: ۱۲۰۱ تا ۱۴۰۰

erciyes university در شهر قیصریه ترکیه قرار دارد. این دانشگاه نیز با شرط معدل در همه مقاطع خود دانشجو می‌پذیرد. مهم‌ترین دانشکده‌های آن نیز دندان‌پزشکی، داروسازی، آموزش، علوم، هنرهای زیبا، حقوق و اقتصاد، مهندسی، پزشکی و معماری هستند.

دانشگاه تجارت استانبول

دانشگاه تجارت استانبول

رتبه جهانی Timeshighereducation: ۱۰۰۱+

اگر قصد تحصیل در رشته اقتصاد و حوزه‌های مربوط به آن را دارید، «دانشگاه تجارت استانبول» (Istanbul Ticaret University) می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این دانشگاه در شهر استانبول واقع شده است و علاوه بر دانشکده اقتصاد، دانشکده‌های حقوق، مهندسی، ارتباطات، علوم انسانی و اجتماعی و معماری و طراحی نیز دارد.

دانشگاه پاموک کاله

رتبه جهانی در رنکینگ شانگ‌های: ۱۸۵۳

Pamukkale University نیز یکی دیگر از دانشگاه‌های ترکیه با شرط معدل است. این دانشگاه با بیش از 45.000 دانشجو در شهر دنیزلی قرار دارد. مهم‌ترین دانشکده‌های آن نیز دندان‌پزشکی، آموزش، علوم، حقوق، اقتصاد و ارتباطات هستند.

دانشگاه چانکایا

رتبه جهانی USNEWS: ۱۷۳

یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه با شرط معدل دانشگاه Cankaya نام دارد. این موسسه دولتی در شهر آنکارا قرار دارد و در رنکینگ USNEWS، بهترین دانشگاه ترکیه معرفی شده است. دانشکده‌های آن نیز شامل هنرها و علوم، حقوق، اقتصاد و علوم مدیریتی، معماری و مهندسی هستند.

دانشگاه های خصوصی ترکیه با شرط معدل

دانشگاه‌های خصوصی ترکیه با شرط معدل

در لیست دانشگاه‌های ترکیه با شرط معدل، نام ۱۵ دانشگاه خصوصی زیر به چشم می‌خورد:

  • دانشگاه تد (TED University)؛ واقع در شهر آنکارا با رتبه جهانی ۶۰۱ تا ۸۰۰ در رنکینگ Timeshighereducation
  • دانشگاه اتیلیم (Atilim University)؛ واقع در شهر آنکارا با رتبه جهانی ۱۲۰۱ تا ۱۵۰۰ در رنکینگ Timeshighereducation
  • دانشگاه باشکنت (Baskent University)؛ واقع در شهر آنکارا با رتبه جهانی ۱۵۰۱+ در رنکینگ Timeshighereducation
  • دانشگاه یدی تپه (Yeditepe University)؛ واقع در شهر استانبول با رتبه جهانی ۱۵۰۱+ در رنکینگ Timeshighereducation
  • دانشگاه باهچه شهیر (Bahcesehir University)؛ واقع در شهر استانبول با رتبه جهانی ۶۰۱ تا ۸۰۰ در رنکینگ Timeshighereducation
  • دانشگاه آیدین (Aydin University)؛ واقع در شهر استانبول با رتبه جهانی ۱۲۰۱ تا ۱۴۰۰ در رنکینگ QS
  • دانشگاه اوکان (Okan University)؛ واقع در شهر استانبول با رتبه جهانی ۴۷۰۷ در رنکینگ EduRank
  • دانشگاه گلیشیم (Gelisim University)؛ واقع در شهر استانبول با رتبه جهانی ۸۴۲۰ در رنکینگ EduRank
  • دانشگاه آلتین باش (Altinbas University)؛ واقع در شهر استانبول با رتبه جهانی ۶۳۵۰ در رنکینگ EduRank
  • دانشگاه کادیرهاس (Kadir has University)؛ واقع در شهر استانبول با رتبه جهانی ۲۵۴۹ در رنکینگ EduRank
  • دانشگاه اوسکودار (Uskudar University)؛ واقع در شهر استانبول با رتبه جهانی ۳۶۹۹ در رنکینگ EduRank
  • دانشگاه مدیپل استانبول (Istanbul Medipol University)؛ واقع در شهر استانبول با رتبه جهانی ۱۵۰۱+ در رنکینگ Timeshighereducation
  • دانشگاه بیلکنت (Bilkent University)؛ واقع در شهر آنکارا، بهترین دانشگاه خصوصی ترکیه در رنکینگ‌های جهانی با رتبه ۵۰۲ در رنکینگ QS
  • دانشگاه آجی بادم (Acibadem University)؛ واقع در شهر استانبول با رتبه جهانی ۱۵۰۱+ در رنکینگ Timeshighereducation
  • دانشگاه سابانجی (Sabanci University)؛ واقع در شهر استانبول با رتبه ۵۲۶ در رنکینگ QS

تحصیل در این دانشگاه‌ها معمولا گران‌تر، اما ورود به آنها ساده‌تر از دانشگاه‌های دولتی است. بیشتر این دانشگاه‌ها نیز مورد تایید نهادهای اروپایی مانند اراسموس هستند و مدرک «دیپلم آبی» ارائه می‌کنند. بااین‌حال رتبه آنها در رنکینگ‌های جهانی، معمولا پایین‌تر از دانشگاه‌های دولتی است. بسیاری از آنها تاییدیه وزارت بهداشت یا وزارت علوم ایران را ندارند.

شرط معدل دانشگاه های ترکیه چند است؟

دانشگاه اوسکودار

ورود به دانشگاه‌های ترکیه با شرط معدل، با توجه به هر دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی، شرایط متفاوتی دارد. به‌طور معمول دانشگاه‌های دولتی در این زمینه سخت‌گیرتر هستند. برای مثال بیشتر آنها حداقل معدل ۱۵ از ۲۰ را برای ورود به هریک از مقاطع تعیین کرده‌اند؛ این در حالی است که در دانشگاه‌های خصوصی، این شرط تا ۱۰ از ۲۰ نیز کاهش می‌یابد. همچنین مقطع موردنظر نیز جهت ادامه تحصیل در شرط معدل دانشگاه تاثیرگذار است. بیشتر دانشگاه‌های خصوصی ترکیه حداقل‌های زیر را برای ورود به هریک از مقاطع خود تعیین کرده‌اند:

  • کاردانی: ۱۰ یا ۱۲ از ۲۰
  • کارشناسی: ۱۲ تا ۱۴ از ۲۰
  • کارشناسی‌ارشد و دکتری: ۱۴ تا ۱۶ از ۲۰

برای اطلاعات دقیق‌تر در این‌ باره می‌توانید به وب‌سایت هر دانشگاه مراجعه کنید. همچنین بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه با شرط معدل، این امکان را فراهم کرده‌اند که دانشجو در صورت عدم احراز حداقل معدل، بتواند با شرکت در آزمون‌های داخلی مانند YOS یا ارائه مدرک آزمون‌های بین‌المللی مانند SAT و Arbitur، شانس خود را برای دریافت ادمیشن افزایش دهد.

دیگر شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه با شرط معدل

دانشگاه آجی بادم

معمولا ورود به دانشگاه‌های با شرط معدل ترکیه، تنها با ارائه ریزنمرات و اصل مدرک مقطع قبلی امکان‌پذیر نیست. بسیاری از دانشگاه‌ها از متقاضیان خود مدرک تسلط به یکی از زبان‌های ترکی یا انگلیسی را نیز طلب می‌کنند؛ اما برخی از آنها این امکان را فراهم کرده‌اند که دانشجو در آزمون داخلی زبان همان دانشگاه شرکت کند. دانشگاه‌های دولتی برای مقاطع بالاتر از کارشناسی، معمولا از دانشجویان خارجی توصیه‌نامه نیز طلب می‌کنند.

مشاوره ورود به دانشگاه های ترکیه با شرط معدل

«تحقیقات درست» یکی از مهم‌ترین شروط موفقیت در اپلای به دانشگاه‌های خارجی است. این موضوع به‌خصوص در مورد دانشگاه‌های ترکیه که اطلاعات کمتری از آنها در وب در دسترس است، اهمیت بیشتری دارد. کارشناسان «اِدو تسلا» دقیقا به همین منظور در کنار شما هستند. آنها با بررسی وضعیت تحصیلی‌‌تان، بهترین دانشگاه‌های ترکیه با شرط معدل را با شما پیشنهاد می‌کنند. ضمنا ادوتسلا در فراهم‌آوری مدارک، انجام مراحل اپلای، ثبت‌نام آزمون‌ها و… نیز شما را یاری خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این‌‌باره با ما تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای دریافت آخرین اخبار و مقالات مهاجرت تحصیلی به ترکیه، ایمیل خودتان را وارد کنید