logo
ورود / ثبت نام
logo

وبلاگ

ادوتسلا (Edutesla) > دانشگاه ها > معرفی دانشگاه های ترکیه مورد تایید کانادا

تاریخ انتشار: ژانویه 25, 2024
نویسنده: EduTeslaMaster
دسته:
بروزرسانی: ژانویه 25, 2024

معرفی دانشگاه های ترکیه مورد تایید کانادا

مسیر مهاجرت بسیاری از افراد به‌ویژه از ایران درنهایت به کانادا ختم می‌شود؛ هرچند که ممکن است این افراد سال‌هایی را جهت تحصیل یا کسب تجربه کاری در کشورهای دیگر طی کنند. آمارها نشان می‌دهند بسیاری از دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در ترکیه، پس از اتمام تحصیلاتشان، کانادا را برای مقصد بعدی خود انتخاب می‌کنند. به همین دلیل آشنایی با دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید کانادا اهمیت زیادی دارد.

خبر خوب این است که بیشتر دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه به‌ویژه آنها که رتبه‌های بالاتری در رنکینگ‌های معتبر دارند، از سوی دولت و نهادهای آموزشی کانادایی معتبر شناخته شده‌اند. بااین‌حال هرچه دانشگاهی معتبرتر باشد، معادل‌سازی مدرک و ادامه تحصیل یا کار در کانادا با آن نیز آسان‌تر خواهد بود. مهم‌ترین رنکینگ‌هایی که باید برای بررسی اعتبار دانشگاه خود بررسی کنید، QS، USNEWS، THE و شانگ‌های هستند.

در این مقاله به معرفی هشت مورد از بهترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید کانادا در سال ۲۰۲۴ می‌پردازیم. اگر قصد تحصیل در این کشور را دارید، با ما همراه باشید تا مسیر تحصیلی خود را بهتر و آگاهانه‌تر ترسیم کنید.

دانشگاه فنی استانبول؛ گزینه ای مناسب برای تحصیل مهندسی

دانشگاه فنی استانبول

یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید کانادا، «دانشگاه فنی استانبول» (Istanbul Technical University) واقع در قسمت آسیایی این شهر است. این دانشگاه دولتی در رنکینگ QS، در رتبه ۴۰۴ جهان قرار دارد. سابقه فعالیت آن نیز به سال ۱۷۷۳ میلادی بازمی‌گردد. در سال ۲۰۲۳ تعداد دانشجویان این دانشگاه بیش از 37.000 نفر بوده است. این افراد در ۱۰۸ دوره کاردانی و کارشناسی و ۱۸۸ دوره تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند. وب‌سایت USNEWS نیز دانشگاه ITU را هفتمین دانشگاه برتر ترکیه معرفی کرده است.

دانشگاه فنی استانبول از جمله بهترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید کانادا برای تحصیل در رشته‌های مهندسی و علوم پایه است. این دانشگاه که به‌اختصار به آن ITU گفته می‌شود، پنج پردیس، یک کنسرواتوار موسیقی و ۱۳ دانشکده دارد. این دانشکده‌ها عمدتا به رشته‌های مهندسی اختصاص دارند؛ هرچند که تحصیل رشته‌های دیگر مانند ادبیات،‌ اقتصاد و طراحی پارچه نیز در آن امکان‌پذیر است.

دانشگاه سابانجی؛ رتبه دوم بهترین دانشگاه های ترکیه مورد تایید کانادا

دانشگاه سابانجی

«دانشگاه سابانجی» (Sabanci University) دانشگاهی خصوصی در مرکز شهر استانبول است. این موسسه آموزشی فعالیت خود را در سال ۱۹۹۴ آغاز کرد. مطابق آخرین رنکینگ منتشرشده از سوی QS نیز در رتبه ۵۲۶ دنیا قرار دارد. از سوی دیگر رنکینگ USNEWS آن را در رتبه ۱۶ ترکیه و ۲۵۳ آسیا قرار داده است.

دانشگاه سابانجی تنها دو دانشکده «هنرها و علوم اجتماعی» و «مهندسی و علوم طبیعی» و نیز یک مدرسه علوم اقتصادی دارد. بسیاری از دوره‌های آن نیز به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. شهریه سالانه دانشگاه سابانجی به‌طور متوسط 20.000 دلار است. این دانشگاه با موسسه «اراسموس پلاس» اروپا جهت تبادل دانشجو، همکاری‌های گسترده‌ای دارد. از حدود ۵۳۰۰ دانشجوی آن نیز حدود ۱۵ درصد خارجی هستند. این دانشگاه خوابگاه‌های مدرنی نیز برای دانشجویان خارجی دارد.

دانشگاه فنی خاورمیانه؛ بهترین دانشگاه ترکیه در QS

دانشگاه فنی خاورمیانه

اگر به دنبال تحصیل مهندسی در یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید کانادا هستید، «دانشگاه فنی خاورمیانه» (Middle East Technical University) را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این دانشگاه دولتی که به‌اختصار METU‌ نام دارد، با رتبه ۳۳۶، بالاترین جایگاه را در بین دانشگاه‌های این کشور در رنکینگ QS دارد. در رنکینگ USNEWS نیز آن را در رتبه چهار ترکیه مشاهده می‌کنیم. METU در همین رنکینگ در رتبه ۲۸۶ دانشگاه‌های جهان برای تحصیل مهندسی معرفی شده است.

مطابق آخرین اطلاعات ارائه‌شده در وب‌سایت دانشگاه فنی خاورمیانه استانبول، این دانشگاه بیش از ۲۶۴۰۰ دانشجو دارد که حدود ۳۰۰۰ نفر آنها خارجی هستند. این مرکز علاوه بر دانشکده‌های مهندسی، دانشکده‌های آموزش، علوم و هنرها و معماری نیز دارد. شهریه آن نیز از سالانه ۴۲۰۰ دلار برای دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری تا ۹۴۵۰ دلار برای رشته‌های کارشناسی و کاردانی متغیر هستند؛ اما نکته مهم این است که METU یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید کانادا از نظر تعدد اسکالرشیپ و کمک‌هزینه محسوب می‌شود.

دانشگاه آنکارا؛ مناسب برای تحصیل پزشکی

دانشگاه آنکارا

«دانشگاه آنکارا» (Ankara University) یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های پایتخت ترکیه است. «مصطفی کمال آتاتورک» این موسسه آموزشی را در سال ۱۹۲۳ افتتاح کرد. در حال حاضر در آن بیش از ۲۵۰ دوره در قالب چهار مقطع تحصیلی از کاردانی تا دکتری ارائه می‌شوند.

دانشگاه آنکارا یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید کانادا برای تحصیل در رشته‌های بهداشت و درمان است. این موسسه در رنکینگ QS در رتبه ۹۰۱ تا ۹۵۰ جهانی و در رنکینگ USNEWS در رتبه دهم دانشگاه‌های ترکیه قرار دارد. USNEWS نیز آن را صد و هفتاد و چهارمین دانشگاه آسیا انتخاب کرده است. Ankara University در همین رنکینگ، دانشگاه ۳۱۱ برتر جهان برای تحصیل رشته‌های بهداشت و درمان مانند پزشکی، دندان‌پزشکی، دام‌پزشکی و پرستاری معرفی شده است. از دیگر دانشکده‌های آن نیز می‌توان به حقوق، زبان، تاریخ و جغرافی، علوم، داروسازی، هنرهای زیبا و ارتباطات اشاره کرد.

دانشگاه حاجت تپه؛ از ارزان ترین دانشگاه های ترکیه مورد تایید کانادا

دانشگاه حاجت تپه

«دانشگاه حاجت تپه» (Hacettepe University‌) نیز یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی ترکیه واقع در شهر استانبول است. این موسسه نیز از جمله معتبرترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید کانادا محسوب می‌شود. دانشگاه حاجت تپه با بیش از 52.000 دانشجو، یکی از بزرگ‌ترین‌ها در نوع خود است. از این تعداد حدود ۱۱۰۰ نفر خارجی هستند. بسیاری از رشته‌های این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. از مزایای تحصیل در آن می‌توان به شهریه‌های نسبتا پایین‌تر در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های ترکیه اشاره کرد.

دانشگاه حاجت تپه در رتبه ۷۶۱ تا ۷۷۰ جهان در رنکینگ QS و رتبه کشوری پنج در رنکینگ USNEWS قرار دارد. این رنکینگ آن را دانشگاه صد و بیستم آسیا رتبه‌بندی می‌کند. مانند دانشگاه آنکارا، حاجت تپه نیز در لیست بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل پزشکی و دندان‌پزشکی و به‌طورکلی حوزه بهداشت و درمان قرار دارد. از دیگر دانشکده‌های آن نیز ارتباطات، اقتصاد و علوم مدیریتی، آموزش، مهندسی، هنرهای زیبا، حقوق و ادبیات هستند.

دانشگاه باهچه شهیر؛ از مدرن ترین دانشگاه های ترکیه

دانشگاه باهچه شهیر

کشور ترکیه در سال ۲۰۲۳، ۷۷ دانشگاه خصوصی دارد که یکی از معتبرترین آنها «دانشگاه باهچه شهیر» (Bahcesehir University) است. باهچه شهیر که در لیست دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید کانادا نیز دیده می‌شود، در قسمت اروپایی شهر استانبول قرار دارد. رنکینگ QS‌ آن در جایگاه ۳۹ بهترین دانشگاه‌های غرب آسیا جای داده است. رتبه جهانی و کشوری آن در رنکینگ USNEWS نیز به‌ترتیب ۸۰۱ و ۱۴ است.

سابقه فعالیت دانشگاه باهچه شهیر به سال ۱۹۹۴ میلادی بازمی‌گردد. این دانشگاه با عنوان اختصاری BAU، چند پردیس دیگر هم در کشورهایی مانند آلمان، آمریکا، کانادا و هنگ‌کنگ دارد. دانشکده‌های آن نیز علوم اقتصادی، مدیریتی و اجتماعی، ارتباطات، معماری، مهندسی و علوم، علوم درمانی، علوم طبیعی و پزشکی هستند.

دانشگاه کوچ؛ دانشگاه هشتم ترکیه

دانشگاه کوچ

دیگر دانشگاه خصوصی حاضر در جمع بهترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید کانادا، «دانشگاه کوچ» (Koc University) است. این دانشگاه که در سال ۱۹۹۳ افتتاح شده است، در رتبه جهانی ۴۳۱ رنکینگ QS و رتبه کشوری هشت در رنکینگ USNEWS دیده می‌شود. از بهترین رشته‌ها برای تحصیل در آن نیز پزشکی، دندان‌پزشکی، علوم درمانی و برخی رشته‌های مهندسی هستند.

دانشگاه کوچ در قسمت اروپایی استانبول واقع شده است و در منطقه اوراسیا به‌ویژه در رشته‌های حوزه بهداشت و درمان، یکی از مدرن‌ترین زیرساخت‌های آموزشی را ارائه می‌دهد. این دانشگاه بالغ بر ۹۰۰۰ دانشجو دارد. دانشکده‌های آن نیز علوم مدیریتی و اقتصادی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و انسانی، مهندسی، حقوق، پزشکی، پرستاری، کسب‌وکار و علوم درمانی هستند.

دانشگاه بغازیچی؛ رتبه ۷۰ آسیا

دانشگاه بغازیجی

آخرین دانشگاهی که از بهترین دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید کانادا در این مقاله بررسی می‌کنیم، «دانشگاه دولتی بغازیچی» (Bogazici University) است. این موسسه آموزشی در شهر استانبول قرار دارد و مطابق آخرین رنکینگ QS، رتبه جهانی آن ۵۱۴ است. این دانشگاه در رنکینگ USNEWS دومین دانشگاه ترکیه و هفتادمین دانشگاه برتر آسیا معرفی شده است.

در صورت تمایل به تحصیل در رشته‌های مهندسی، فیزیک و شیمی، بررسی شرایط پذیرش دانشگاه بغازیچی را به شما توصیه می‌کنیم. دانشکده‌های این موسسه آموزشی نیز هنرها و علوم، علوم اقتصادی و مدیریتی، آموزش، مهندسی و علوم مدیریتی هستند. این دانشگاه حدود ۱۶۵۰۰ دانشجو دارد که تقریبا پنج درصد آنها خارجی هستند.

دیگر دانشگاه های ترکیه مورد تایید کانادا

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید کانادا هستند. علاوه بر موارد بررسی‌شده، از دیگر دانشگاه‌های مهم این کشور با این ویژگی عبارتند از:

  • دانشگاه دولتی فنی ییلدیز
  • دانشگاه دولتی اژه ازمیر
  • دانشگاه دولتی قاضی استانبول
  • دانشگاه خصوصی مدیپل استانبول
  • دانشگاه خصوصی یدی تپه
  • دانشگاه خصوصی آیدین استانبول
  • دانشگاه دولتی استانبول
  • دانشگاه خصوصی چانکایا
  • دانشگاه خصوصی بیلکنت آنکارا
  • دانشگاه دولتی دوکوز ایلول
  • دانشگاه دولتی چوکوروا
  • دانشگاه دولتی کوجائلی

سخن آخر، شرایط تحصیل در ترکیه

شرایط دریافت پذیرش از هریک از دانشگاه‌های ترکیه متفاوت است. بااین‌حال تقریبا همه آنها حداقلی برای معدل مقطع پیشین تعیین کرده‌اند و متقاضی را ملزم به تسلط به یکی از زبان‌های ترکی یا انگلیسی می‌کنند. بیشتر آنها نیز آزمون‌های بین‌المللی YOS، GRE، GMAT یا SAT را امتیازی مثبت در نظر می‌گیرند. به‌طورکلی پذیرش این دانشگاه‌ها نسبت به موسسات اروپایی، آمریکایی و کانادایی ساده‌تر است. به‌منظور دریافت اطلاعات لازم در مورد شرایط پذیرش هریک از دانشگاه‌های ترکیه مورد تایید کانادا، با کارشناسان «اِدو تسلا» مشورت کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای دریافت آخرین اخبار و مقالات مهاجرت تحصیلی به ترکیه، ایمیل خودتان را وارد کنید