logo
ورود / ثبت نام
logo

وبلاگ

ادوتسلا (Edutesla) > دانشگاه ها > بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای بورسیه

تاریخ انتشار: دسامبر 27, 2023
نویسنده: EduTeslaMaster
دسته:
بروزرسانی: ژانویه 1, 2024

بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای بورسیه

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که برای تحصیل در خارج از کشور خواهید داشت، تامین هزینه‌های مربوط به شهریه و زندگی در کشور مقصد است. در سال‌های اخیر دانشگاه‌های ترکیه به دلیل هزینه‌های نسبتا پایین و اسکالرشیپ‌های متنوع‌شان، مورد توجه دانشجویان ایرانی قرار گرفته‌اند. شناخت بهترین دانشگاه‌های ترکیه از نظر تعدد، تنوع و میزان بورسیه، یکی از اولین اقداماتی است که حین اپلای باید انجام دهید.

در این مقاله به معرفی هفت دانشگاه کشور ترکیه می‌پردازیم که بیشترین میزان بورسیه یا اسکالرشیپ را دارند. در این بررسی بورسیه‌های دولتی، سازمان‌های خصوصی و نهادهای بین‌المللی حذف شده‌اند و تنها بر اسکالرشیپ‌های دانشگاهی تمرکز کرده‌ایم. اگر قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارید، با ما همراه باشید تا برنامه‌ریزی مالی بهینه‌تری انجام دهید.

بورسیه دانشگاه سابانجی

بورسیه دانشگاه سابانجی

  • رتبه جهانی: ۵۲۶ در رنکینگ QS
  • رتبه در ترکیه: ۱۶ در رنکینگ Usnews
  • متوسط شهریه سالانه: ۲۰ هزار دلار

یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه از نظر تعدد و تنوع بورسیه، دانشگاه «سابانجی» (Sabanci University) است. این دانشگاه خصوصی که در شهر استانبول واقع شده است، دانشجویان لیسانس جدید‌الورود خود را به‌طور خودکار برای دریافت بورسیه ارزیابی می‌کنند. اسکالرشیپ دانشگاه سابانجی برای دانشجویان این مقطع، از ۲۵ تا ۱۰۰ درصد شهریه تحصیل را پوشش می‌دهد.

تقریبا همه دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری این دانشگاه نیز در پرداخت شهریه خود تخفیف دریافت می‌کنند. این تخفیف‌ها از جزئی تا فول فاند را در بر می‌گیرند. البته دانشجویان دوره‌های Non-Thesis مستثنی هستند. این دانشگاه به دانشجویان این مقاطع، بورسیه‌هایی نیز جهت پوشش هزینه‌های زندگی یا تحقیقات و پروژه‌های خود می‌دهد.

دانشگاه سابانجی یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل در رشته‌های مهندسی و علوم طبیعی است. این موسسه آموزش عالی، کمیته‌ای برای بررسی صلاحیت دانشجویان جهت دریافت بورسیه دارد. معیارهای اصلی این کمیته وضعیت تحصیلی، وضعیت مالی، مشارکت دانشجو در فعالیت‌های فوق برنامه، موفقیت‌های علمی و کشور مبدا دانشجو هستند.

بورسیه دانشگاه بیلکنت

بورسیه دانشگاه بیلکنت

  • رتبه جهانی: ۵۰۲ در رنکینگ QS
  • رتبه در ترکیه: ۹ در رنکینگ Usnews
  • متوسط شهریه سالانه ۱۶۰۰۰ دلار

دانشگاه «بیلکنت» (Bilkent University)، دانشگاه خصوصی است که در شهر آنکارا واقع شده است و بسیاری از رشته‌ها، به غیر از رشته‌های حوزه بهداشت و درمان را پوشش می‌دهد. بیلکنت یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه از نظر اعطای بورسیه به هر سه مقطع تحصیلی لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری به‌شمار می‌آید.

معیار اصلی دانشگاه بیلکنت در ارائه کمک‌هزینه به دانشجویان خارجی، وضعیت مالی آن‌هاست. در درجات بعدی نیز کسب حداقل معدل دو از چهار، تسلط به زبان انگلیسی، موفقیت‌های علمی و وضعیت انضباطی دانشجو مورد بررسی قرار می‌گیرند. این بورسیه می‌تواند تا ده مرتبه تکرار و حتی برای آموزش زبان‌های خارجی نیز استفاده شود.

بورسیه‌های دانشگاه بیلکنت شامل ۲۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف در پرداخت شهریه است. همچنین کمک‌هزینه‌ای هم برای پوشش کل هزینه‌های اقامت در نظر گرفته شده است که حداکثر هشت ترم به دانشجویان واجد شرایط داده می‌شود.

همچنین Bilkent University یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه از نظر برنامه‌های اسکالرشیپ برای دانشجویان برتر است. این موسسه در پایان هر سال تحصیلی به پنج درصد دانشجویان برتر خود با معدل حداقل ۳٫۳ از چهار، بورسیه شایستگی یا Merit Scholarship ارائه می‌دهد. آن‌ها نیز از پرداخت ۲۰ تا ۱۰۰ درصد شهریه معاف می‌شوند.

بورسیه دانشگاه کوچ ترکیه

بورسیه دانشگاه کوچ ترکیه

  • رتبه جهانی: ۴۳۱ در رنکینگ QS
  • رتبه در ترکیه: هشت در رنکینگ Usnews
  • متوسط شهریه سالانه به غیر از پزشکی و دندان‌پزشکی: ۲۱۵۰۰ دلار
  • متوسط شهریه سالانه رشته‌های پزشکی و دن‌دانپزشکی: ۲۹۵۰۰ هزار دلار

دانشگاه «کوچ» Koc University یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه در حوزه بهداشت و درمان محسوب می‌شود. این دانشگاه در شهر استانبول قرار دارد. بورسیه‌های آن نیز عمدتا به دانشجویان رشته‌های پزشکی، مهندسی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی، علوم بهداشتی و علوم مدیریتی اختصاص دارند.

دانشجویان این رشته‌ها در صورت احراز شرایط کمیته ارزیابی دانشگاه، از ۲۵ تا ۱۰۰ درصد از پرداخت شهریه معاف می‌شوند. از سوی این کمیته، شرط معدل برای دریافت اسکالرشیپ تعیین نشده است؛ اما مطابق اطلاعات سایت دانشگاه، وضعیت علمی متقاضی در بین دیگر دانشجویان، مهم‌ترین معیار آنها محسوب می‌شود. همچنین بورسیه اعطاشده، برای کل مقطع تحصیلی است و تنها در صورت افت کیفیت تحصیل دانشجو یا تخلفات انضباطی وی، لغو می‌شود.

بورسیه دانشگاه اوسکودار

بورسیه دانشگاه اوسکودار

  • رتبه جهانی: ۳۰۱ تا ۳۵۰ در رنکینگ QS
  • رتبه در ترکیه: ۷۰ در رنکینگ EduRank
  • متوسط شهریه سالانه به غیر از پزشکی و دندان‌پزشکی: ۲۴۰۰ دلار
  • متوسط شهریه سالانه رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی: ۲۱ هزار دلار

دانشگاه «اوسکودار» (Uskudar University) یکی از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه واقع در شهر استانبول است. این دانشگاه در هر چهار مقطع تحصیلی، از کاردانی تا دکتری اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند. اگر قصد تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و علوم درمانی را دارید، اوسکودار یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه از نظر زیرساخت‌های آموزشی، شرایط پذیرش و امکانات رفاهی و خدماتی محسوب می‌شود.

برنامه بورسیه دانشگاه اوسکودار، به‌طورکلی تحت تاثیر قوانین سیستم OSYM در ترکیه است. این سیستم با نام کامل Measuring Selection and Placement Center، صلاحیت دانشجویان را برای دریافت اسکالرشیپ بررسی می‌کند. متقاضیان باید در آزمون OSYM شرکت و نتیجه آن را به دانشگاه اوسکودار اعلام کنند.

بورسیه دانشگاه اوسکودار به انواع دیگری تقسیم می‌شود که معروف‌ترین آنها Preference و First 5 Preferences نام دارند. آنها از ماهانه حداقل ۱۰۰۰ لیر ترکیه تا پوشش کل هزینه‌های زندگی و تحصیل را در بر می‌گیرند و به دانشجویان همه مقاطع اعطا می‌شوند.

بورسیه دانشگاه تکنولوژی خاورمیانه

بورسیه دانشگاه METU ترکیه

  • رتبه جهانی: ۳۳۶ در رنکینگ QS
  • رتبه در ترکیه: چهار در رنکینگ Usnews
  • متوسط شهریه سالانه: ۷۵۰۰ دلار

METU یا Middle East Technical University یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل در رشته‌های مهندسی و مرتبط با تکنولوژی است. این موسسه آموزش عالی دولتی که در شهر آنکارا قرار دارد، یکی از متنوع‌ترین برنامه‌های اسکالرشیپ را برای دانشجویان خود در نظر گرفته است. این کمک‌هزینه‌ها با اهدافی مانند پوشش هزینه غذا، رفت‌وآمد، خوابگاه، پوشش ۵۰ تا۱۰۰ درصدی کل شهریه و نیز کمک‌های نقدی را در بر می‌گیرند.

METU از نظر سهل‌گیری در اعطای اسکالرشیپ نیز یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه است. متقاضیان برای دریافت بورسیه‌های آن، تنها به پر کردن یک فرم و ضمیمه کردن اسناد مربوط به شرایط مالی‌شان نیاز دارند. همچنین تعدد بورسیه‌های METU در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های دولتی ترکیه به نسبت بیشتر است. دانشجویان همه مقاطع نیز واجد دریافت آنها خواهند بود. این دانشگاه در پایان هر سال تحصیلی نیز از طریق ایمیل و به‌طور خودکار، تخصیص کمک‌هزینه‌های خود را به دانشجویان برتر اعلام می‌کند.

مطابق اطلاعات بخش اسکالرشیپ سایت دانشگاه METU، حدود ۱۰ درصد از دانشجویان خارجی، واجد شرایط دریافت کمک‌هزینه هستند. همچنین در صورت استفاده دانشجو از بورسیه غیردانشگاهی دیگر، امکان استفاده از کمک‌هزینه داخلی این دانشگاه وجود ندارد.

بورسیه دانشگاه آیدین استانبول

بورسیه دانشگاه آیدین استانبول

  • رتبه جهانی: ۱۲۰۱ تا ۱۴۰۰ در رنکینگ QS
  • رتبه در ترکیه: ۶ در رنکینگ Usnews
  • متوسط شهریه سالانه به غیر از رشته‌های بهداشت و درمان: ۳۵۰۰ دلار
  • متوسط شهریه سالانه رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی: ۲۱ هزار دلار

دانشگاه «آیدین استانبول» (Istanbul Aydin University) نیز یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه از نظر شرایط بورسیه است. این موسسه خصوصی طیف وسیعی از رشته‌ها از هنر تا پزشکی را در قالب بیش از ۳۴۰ دوره در مقاطع کاردانی تا کارشناسی ارائه می‌دهد. مهم‌ترین شرایط بورسیه آن نیز کسب حداقل معدل سه از چهار در دو ترم قبلی است. به‌این‌ترتیب دانشجویان جدیدالورود باید از بورسیه‌های موسسات دیگر برای پوشش هزینه‌های خود استفاده کنند.

برای دریافت بورسیه دانشگاه آیدین ممکن است از شما مدارک دیگری مانند انگیزه‌نامه و سوابق حضور در فعالیت‌های اجتماعی نیز درخواست شود. دانشجویان واجد شرایط از پرداخت ۱۵ تا ۱۰۰ درصد شهریه خود معاف می‌شوند.

بورسیه دانشگاه مدیترانه شرقی

بورسیه دانشگاه مدیترانه شرقی ترکیه

  • رتبه جهانی: ۱۱۰۱ تا ۱۱۵۰ در رنکینگ QS
  • رتبه در ترکیه:۱۳ در رنکینگ Usnews
  • متوسط شهریه سالانه به غیر از رشته‌های بهداشت و درمان: ۳۰۰۰ دلار
  • متوسط شهریه سالانه رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی: ۱۱ هزار دلار

دانشگاه دولتی «مدیترانه شرقی» (Eastern Mediterranean University) یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه، واقع در قبرس شمالی است. پزشکی، دندان‌پزشکی، مهندسی، اقتصاد، هنر، آموزش، حقوق و ارتباطات، ازجمله دانشکده‌های آن هستند.

دانشگاه EMU بورسیه‌های متعددی برای کمک به دانشجویان در پوشش هزینه‌های شهریه و اقامتی‌شان در نظر گرفته است. بورسیه‌های مربوط به شهریه از ۲۵ درصد شروع می‌شوند و می‌توانند کل آن را نیز پوشش دهند. مطابق اطلاعات سایت این دانشگاه، حدود یک درصد از دانشجویان کارشناسی شانس دریافت اسکالرشیپ فول فاند شامل پرداخت کل شهریه، هزینه اقامت و سه وعده غذای مجانی در روز را دارند. همچنین به حداکثر دو دانشجوی جدیدالورود هر کشور نیز ممکن است بورسیه پوشش ۱۰۰ درصد شهریه تعلق بگیرد.

دانشگاه EMU‌ پاداش نقدی به نام High Honor Award نیز برای کمک به دانشجویان برتر با معدل حداقل ۳٫۵ از چهار دارد. همچنین اگر از استعدادهای ورزشی هستید یا قصد فعالیت ورزشی هم‌زمان با تحصیل را دارید، EMU یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای شما خواهد بود. این دانشگاه بورسیه‌هایی به نام Sports Grants برای دانشجویان برتر در زمینه‌های ورزشی و اعضای تیم‌های خود تعریف کرده است.

سخن آخر درباره بهترین دانشگاه‌های ترکیه از نظر بورسیه

در این مقاله تلاش کردیم هفت مورد از بهترین دانشگاه‌های ترکیه را از نظر بورسیه معرفی کنیم. در بین آنها هم دانشگاه‌های خصوصی و هم دولتی دیده می‌شوند. برای دریافت این کمک‌هزینه‌ها، علاوه بر احراز شرایط، باید با فراهم کردن مدارک لازم در زمان درست اقدام کنید. کارشناسان «اِدو تسلا» شما را در کل فرآیند اپلای به دانشگاه‌های ترکیه و ارسال درخواست اسکالرشیپ پس از پذیرش یاری می‌کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

برای دریافت آخرین اخبار و مقالات مهاجرت تحصیلی به ترکیه، ایمیل خودتان را وارد کنید